Praskliny nemají podvozky metra vyrobené v Německu

Trhliny na podvozcích souprav pražského metra se objevily zatím jen u vozů Siemens, které byly svařovány mimo Německo. V Německu bylo vyrobeno prvních osm souprav z dodávky pro pražský dopravní podnik. Novinářům to při prohlídce popraskaných podvozků řekl Josef Němeček, vedoucí jednotky správa vozidel metra. Vozy pro další dodávky se pak vyráběly v jiných zemích.

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) nakupoval vozy Siemens od konce 90. let minulého století, do roku 2011 nakoupil celkem 53 vlakových souprav. Některým soupravám začaly loni praskat rámy podvozků, podle Němečka se praskliny objevily po ujetí zhruba 500.000 až 600.000 kilometrů. Od loňského července do konce ledna muselo být odstaveno šest souprav. Vlaky jsou nyní odstaveny v depu a dopravní podnik je nemůže využívat. Podnik předpokládá, že se další trhliny ještě objeví. Vozy nyní kontroluje každý týden.

"Na prvních osmi soupravách, které byly svařeny v Německu, ale není jediná trhlina," uvedl Němeček. Dopravní podnik se proto předpokládá, že se kvalita vozů mohla zhoršit s přesunem výroby na východ.

Dopravní podnik dlouho řešil, kdo bude závadu odstraňovat. Nakonec začal s opravami sám, technici podniku trhliny svařili. "Opravu jsme řešili společně s Výzkumným ústavem kolejových vozidel a Drážním úřadem. Máme připraveno řešení," uvedl Němeček. Němeček předpokládá, že do dvou týdnů by podnik mohl dostat vyjádření od Drážního úřadu, který by měl provoz svařených vozů povolit. Kolik budou opravy stát, není zatím jasné.

Podle dopravního podniku je hlavní příčinou praskání nekvalitní svaření podvozků. Podvozky pro vozy dodávala firma Bombardier. Siemens ani Bombardier se ale ke škodám nehlásí. "Ani jedna z firem o možné kompenzaci nehovoří," poznamenal Němeček.

Podle mluvčího Siemensu Pavla Kaidla testy ukázaly, že vina je na straně Bombardieru. Zástupci firmy Bombardier zase pro některá média uvedli, že vozy zřejmě nebyly provozovány v prostředí, pro které byly navrženy.

zdroj: ČTK